Mange virksomheder er grønne

Mange virksomheder er grønne

Mange virksomheder er med på den grønne omstilling. De ønsker at få en mere grøn profil og i det hele taget begynde at være mere bæredygtige og passe bedre på miljøet og de næste generationer. Der er mange virksomheder, startede den rejse for nogle år siden og flere og flere træder til nu og vil også gerne se, om de kan omstille sig stille og roligt og blive mere grønne.

Vil du vil have et overblik over hvilke virksomheder det er i dit lokalområde, så kan du ofte læse om dem i de lokale aviser. Dem finder du en oversigt over lige her.

 

Få er helt grønne

Selvom det er blevet meget populært at tale om at være grøn og den grønne omstilling, så er det faktisk de færreste virksomheder, som er helt grønne. Det kræver enorme ressourcer at være helt grøn og det kræver lang tid at omstille sig fra sort til grøn.

 

Derfor er det også mere korrekt at sige, at virksomhederne har en grøn profil eller at de er ved at omstille sig til en mere grøn profil end at sige at de er grønne. Mange virksomheder gør det for miljøets skyld, mange gør det for de kommende generationer og mange gør det fordi det forventes af dem, at de tænker over hvor meget de forurener kloden og vores natur. Men der er også andre og mere økonomiske grunde.

 

En grøn profil kan tiltrække mere arbejdskraft

En grøn profil kan også være med til at tiltrække flere medarbejdere. Specielt de yngre medarbejdere som gerne vil have en arbejdsplads, som passer på jorden og som gør noget godt for de kommende generationer. De vil både have et meningsfyldt arbejde, så de føler at de bidrager til noget, der giver mening og de vil arbejde et sted, som gør noget godt for miljøet og som de kan være stolte af. Det gør nemlig noget ved en virksomheds image, at den tager en aktiv rolle i at bekæmpe miljøsvineri eller i hvert fald gør sit, for at rydde op efter sig selv.

 

Det er ikke et spørgsmål om at præsentere sig selv som en helgen og fortælle at alt hvad man gør er rigtigt, men mere at man tager et aktivt valg om at gøre det rigtige. Og for de yngre generationer er det det rigtige at gøre, at passe på kloden og passe på dyrene og passe på de mennesker der bor i verden. Hvis man ikke gør noget godt, så virker alt meningsløst.

 

Det giver altså rigtig god mening for virksomhederne at have en grøn profil. Naturligvis først og fremmest fordi, at de gør nok godt for miljøet. Men også fordi, at det giver dem et godt image hos forbrugere og kommende medarbejdere.

Back to top